2021-02-09 07:19Pressmeddelande

Underlättar för startups utanför Stockholm att möta investerare

Sweden Sustaintech Venture Day underlättar för nystartade bolag utanför Stockholmsregionen att möta investerare

På Sweden Sustaintech Venture Day den 11 februari 2021 kopplas investerare ihop med företag som har en tekniklösning på jordens miljöproblem. I år har avtal skrivits med inkubatorer i hela landet med uppdrag att expandera bolagsurvalet, där LEAD är en av inkubatorerna. Dessutom har en D-kategori lagts till för bolag med en omsättning på mindre än 5 miljoner.

De här företagen är inte alltid de mest högljudda och befinner sig sällan i storstäderna, nära kapitalet. Vi vill förenkla för små företag med hållbar teknik som löser världens hållbarhetsutmaningar att träffa svenska och internationella investerare, säger Magnus Rehn på Sting som är ansvarig för samarbetet.

Inkubatorerna är: Chalmers Ventures i Göteborg, Arctic Business i Luleå/Skellefteå/Piteå/Kiruna, Dalarna Science Park i Borlänge, LEAD i Linköping/Norrköping samt MINC i Malmö.

Trots Sveriges historia som industrination är riskkapitalmarknaden uppbyggd för att finansiera digitala bolag.Det tar längre tid att bygga ett industriföretag och därför råder fortfarande brist på riskkapital för dessa bolag, säger Magnus Rehn.

Bolag som valts ut i detta inkubatorsamarbete är exempelvis den gröna bil- och cykelpoolen OurGreenCar samt Katam, ledande inom AI-baserade mätmetoder för skogsindustri, båda från MINC. Från Lead har bolaget SweGaN som producerar högkvalitativa epitaxiella skivor och Spotscale som gör 3D-modeller av byggnader valts ut samt slutligen Epishine som använder inomhusljus för att generera elektricitet som kan ladda batterier i bland annat sensorer. Från Chalmers Ventures finns portföljbolagen Trine som arbetar med hållbara investeringar i solenergi, Swedish Algae Factory som använder kiselagler odlade på västkusen i avfallsvatten från fiskodlingar, för att byta ut kemikalier solcellsteknik och som ingrediens i solcellsprodukter.

- Det finns ett stort intresse för hållbara energilösningar och vi har flera starka investerare som stöttar och tror på oss. Att ta resultat från en forskningsmiljö och industrialisera tar tid och kräver stort tålamod, säger Anna Björklou som tillträdde som VD i oktober förra året och har med sig en gedigen bakgrund inom globala tillverkande industrier.

Kategorierna på Sweden Sustaintech Venture Day är A. stora börsnoterade bolag samt bolag med en omsättning över 100 miljoner B. stora bolag (omsättning 25-100 MSEK) C. mellanstora bolag (omsättning 10-25 MSEK) och den nya kategorin D. mindre bolag (omsättning 5-10 MSEK). Alla bolag ska dock visa tillväxtpotential. Bolagen presenterar sig för välkända investerare i olika pitchpaneler.

För ytterligare information, kontakta:

Catharina Sandberg, CEO LEAD catharina.sandberg@lead.se

Magnus Rehn, Sting: magnus.rehn@sting.co

Lisa Lönner, PR-ansvarig lisa@radarkommunikation.se eller +46 70 200 94 14

Om LEAD

LEAD är en av Sveriges främsta företagsinkubatorer som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. LEAD vänder sig till innovatörer och entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. LEAD erbjuder en strukturerad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning och nätverk. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Vinnova. För mer information besök lead.se

Catharina Sandberg
Catharina Sandberg